SKRB ZA VARNO IN UREJENO OKOLJE V OBČINI NAKLO
Zima se je poslovila in v deželo je prišla pomlad. Medobčinski inšpektorat in redarstvo občin Radovljica, Škofja Loka, Medvode in Naklo, ki vrši nadzor nad upoštevanjem predpisov na območju občine Naklo, je zato skladno s prihajajočimi pomladnimi opravili v naravi izdal nekaj smernic za pravilno ravnanje lastnikov zemljišč v občini Naklo.
SKICE SO VIDNE V PRILOŽENEM DOKUMENTU
VEGETACIJA OB OBČINSKIH CESTAH IN JAVNIH POTEH
V javnem interesu tako občine kot tudi njenih občanov in drugih uporabnikov javnih cest je, da so te pregledne, lahko prehodne in prevozne ter varne. Skladno z določili zakonodaje so lastniki zemljišč ob javnih cestah dolžni redno in vestno skozi vse leto skrbeti za obrezovanje vegetacije (žive meje, grmičevje, drevje, visoke poljščine ipd.), ki raste v varovalnem pasu javne ceste. Varovalni pas ceste se meri od zunanjega roba cestnega zemljišča in je na vsako stran občinske ceste širok pri lokalni cesti 8 m, pri javni poti 5 m in pri javni poti za kolesarje 1 m. Vegetacija naj bo obrezana tako, da bo zagotovljena preglednost ceste, zračni prostor nad cestiščem mora biti prost, prometna signalizacija ter javna razsvetljava pa morata biti vidni in dostopni.
Skica 1 prikazuje v kolikšni širini in višini (7 m) naj bo zračni prostor nad cestiščem prost.
Skica 1: Zračni prostor nad cestiščem
Prav posebej vas opozarjamo na obrezovanje vegetacije, ki raste ob pločnikih (pločnik se prav tako smatra za del cestišča), saj ta zaradi razraščenosti pogosto ovira varnost pešcev in drugih, najbolj ranljivih udeležencev v prometu.
V polju preglednosti ceste vegetacija (ali druge vrste ograja) ne sme presegati višine 70 cm od nivoja vozišča, od cestnega zemljišča (od zunanjega roba bankine) pa mora biti oddaljena najmanj 50 cm. Skica 2 prikazuje pravilno vzpostavitev preglednosti ceste.
Skica 2: Primer varnostnega preglednostnega trikotnika
(Vir skice: https://www.cirkulane.si/files/other/news/206/267126teh.por.CIRKULANE%20PARADI%C5%BD%2051.pdf)
Pri izvozu na lokalno cesto je potrebno upoštevati varnostni preglednostni trikotnik z razdalje minimalno 3 m od roba javne ceste.
Skica 3, za lažjo predstavo, prikazuje sestavne dele cestnega zemljišča.
Skica 3: Sestavni deli javne ceste
(Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno_Prerez. pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor)
V primeru, da lastniki zemljišč prostovoljno ne obrežejo razrasle vegetacije v varovalnem pasu občinske ceste, so z opustitvijo rednih vzdrževalnih del po Zakonu o cestah (Uradni list RS, št. 132/22 in 140/22 – ZSDH-1A; v nadaljevanju ZCes-2) storili prekršek, za katerega je za fizično osebo (lastnika zemljišča) predpisana globa 500 evrov. V skrajnem primeru obrez, na stroške lastnika zemljišča, uredi upravljavec ceste.
ORANJE NA KMETIJSKIH POVRŠINAH OB JAVNIH CESTAH
V pomladnih mesecih, ko zmrzal tal nekoliko popusti, kmetje in poljedelci navadno začnejo z opravili na njivah in poljih. Ker je bilo v lanskem letu na Medobčinski inšpektorat in redarstvo občin Radovljica, Škofja Loka, Medvode in Naklo naslovljenih kar nekaj prijav v zvezi z nepravilnim oranjem, vam v nadaljevanju, z namenom preventivnega ukrepanja, predstavljamo posledice takega ravnanja in pravilen pristop k temu opravilu.
Odlok o občinskih cesta v občini Naklo (Ur. list RS, št. 55/200/, 29/2012 in 49/2013, v nadaljevanju: Odlok) prepoveduje oranje na razdalji manj kot 4 metre od roba cestnega sveta v pravokotni smeri na cesto ali na razdalji manj kot 1 meter od roba cestnega sveta vzporedno s cesto.
Za lažje razumevanje, kaj v praksi pomenijo pravilni odmiki pri oranju od cestnega zemljišča, vam predstavljamo spodnji skici:
Skica 1: Oranje vzporedno s cesto
Skica 2: Oranje pravokotno na cesto
Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno-Prerez.pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor
Zaradi neupoštevanja pravilnih odmikov prihaja pri oranju kmetijskih površin do poškodb bankin in posledično tudi vozišča. Orači ponekod obračajo traktorje s priključki na cestnem zemljišču, celo na asfaltnem vozišču, s čimer povzročajo poškodbe bankin. Posledice takega oranja se kažejo v mehanskih poškodbah cestišča, v razpokanosti asfalta in posedanju roba cestišča, ter onesnaženju cestišča z nanosom blata in zemlje. Voznik delovnega stroja je dolžan, preden se vključi na javno cesto, s kolovozne poti, nekategorizirane ceste, kmetijskega zemljišča ali območja izvajanja del odstraniti s površine koles vozila oziroma vozila material, s katerim bi se lahko onesnažilo vozišče (npr. zemlja, blato).
V primeru, da kmetijskih del nikakor ni mogoče izvesti tako, da ne bi ovirali in ogrožali prometa, poškodovali cesto ali povečali stroškov njenega vzdrževanja, Zakon o cestah dopušča možnost, da izvajalec del pred pričetkom izvajanja del upravljavca cest (občino) zaprosi za soglasje teh del. S tem soglasjem se določijo pogoji, pod katerimi se ta dela lahko opravijo, po potrebi se določi začasna označitev ovire na ali ob cesti z začasno prometno signalizacijo ter dolžno ravnanje izvajalca del po tem, ko je z deli zaključil.
Ustrezna ureditev pa poleg večje varnosti vseh udeležencev v prometu prispeva tudi k bolj urejenemu in lepšemu videzu naših naselij.
Medobčinski inšpektorat in redarstvo občin Radovljica, Škofja Loka, Medvode in Naklo